Sunday 22 October 2017

RESEPI : NOXXA - KARI AYAM TUA

Bismillahirrahmannirrahim.
Assalamualaikum w.r.t kawan-kawan semua..

Periuk noxxa ini sudah menjadi trend masa kini dan viral di media social, boleh dikatakan periuk noxxa menjadi idaman setiap wanita di luar sana, periuk serba boleh dan macam-macam boleh digunakan sama ada menggoreng, mengukus, merebus dan lain-lain..

Mak saya merupakan salah seorang yang terpengaruhi untuk membeli periuk noxxa. Tetapi masalahnya mak saya tidak pernah menggunakannya kerana terlalu banyak button dan merasakan terlalu leceh, baginya masak di atas dapur gas lagi senang..

Oleh itu, sayalah orang pertama yang merasmikan periuk noxxa ini.. Huru hara jadiknya, sepatutnya sekejap sahaja masak disebabkan asyik membaca buku manual sampai tersalah tekan button. Pernah juga terlupa tertekan button ON/OFF, 1 jam tunggu tak masak..haha.. Sekarang ini, apa yang saya masak menggunakan periuk noxxa, saya simpan resepi dan cara menggunakannya di blog untuk rujukan saya, walaupun blog ini kerap berhabuk..hihi..

Untuk pengetahuan kawan-kawan semua, salah satu keistimewaan periuk noxxa ini dengan menggunakan high pressure boleh melembutkan daging atau ayam tua dengan masa yang cepat, paling lama pun 1 jam..Tak tipu! Hehe

Resepi kali ini adalah resepi favourite husband saya, anak bujang saya serta ayah saya. Kari! Kari apa?? Kari ayam tua! Sebut je ayam tua, ayam tua ini boleh dikatakan favourite ayah saya, ayah saya panggil ayam pencen..hehe..Teringat pula, mak masak rendang ayam tua menggunakan dapur gas, lama juga masaknya, tetapi last2 ayah gigit liat, kata ayah macam nak tercabut gigilah..haha.

RESEPI - NOXXA KARI AYAM TUA

BAHAN-BAHAN

1 ekor - AYAM TUA

5 biji - BAWANG MERAH **
3 biji - BAWANG PUTIH **
1 inci - HALIA **
** tak perlu blender, hanya mayang @ potong sahaja

3 sudu besar - LADA blender

10 sudu besar - SERBUK KARI AYAM
(Brand : BABAS, bancuh dengan sedikit air. Boleh tambah atau kurang serbuk kari ayam, terpulang nak pekat ke cair)

REMPAH RATUS, cth kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih


CARA MEMBUATNYA

1. Letakkan sedikit minyak di dalam periuk noxxa.
Tekan STIR-FRY, kemudian tekan ON/OFF sehingga lampu merah berhenti berkelip.
Biarkan minyak panas seketika.


2. Masukkan rempah ratus, kemudian bawang merah, bawang putih dan halia yang siap dipotong sehinnga naik bau.

3. Masukkan lada blender sehingga masak, kemudiannya masukkan serbuk kari ayam boleh tambahkan sedikit minyak jika perlu. Pastikan serbuk kari ayam masak sehingga naik minyak.

4. Masukkan ayam tua yang siap dibasuh dan kacau sebati, kemudiannya masukkan sedikit air.

5. Sebelum menggunakan mode HIGH PRESSURE, pastikan tutup dahulu periuk dengan penutup periuk noxxa. Cara menutup seperti di bawah ini.



Pastikan knob di atas penutup periuk noxxa ditukarkan ke pressure seperti di bawah ini.


Tukarkan dari button STIR-FRY ke button HIGH-PRESSURE, kemudiannya tekan lagi buttton HIGH PRESSURE untuk time setting.
Contohnya, DAGING - 1 jam ; AYAM TUA/KG - 40 minit
Disebabkan saya nak masak ayam tua, jadinya saya tekan button HIGH-PRESSURE sehingga angka 40, dan kemudiannya tekan button ON/OFF sehingga lampu merah berhenti.

Biarkan seketika, sehingga angka 40 minit, periuk ini akan berbunyi.

Setelah berbunyi, tukar knob ke STEAM, biarkan sehingga bunyi STEAM hilang, baru boleh buka penutup periuk.

Pastikan ianya tidak menghala ke muka anda, sangat bahaya

Empukkan ayamnya!

Saya lebih selesa menggunakan periuk noxxa untuk melembutkan ayam tua ini.
Saya akan alihkan ke periuk biasa dan memasak menggunakan dapur gas.
Saya juga akan menambah perasa (sedikit garam dan gula) serta 1 kotak santan dan masak sehingga pekat..

Nyummmmm.. Nampak sedapkan!

Nota saya :
Tak kira rebus daging ke ayam tua ke jangan diletakkan garam.





No comments:

Post a Comment