Friday 13 January 2017

OH LUTHFI : UMUR 4 TAHUN DAH PERGI SEKOLAH??

Bismilahirrahmanirrahim..
Assalammualaikum w.r.t. kawan2 semua..

Nampak macam mudah, tapi bukan mudah kami nak buat keputusan..
Plan 2017..saya memang nak hantar Luthfi ke sekolah..
Sekolah??
Bukan Darjah 1 la, cuma tadika sahaja..
Awal tahun 2016, memang saya dah mula savings untuk Luthfi sekolah..

Umur 4 tahun dah nak hantar Luthfi sekolah??
Ikutkan Luthfi baru 3 tahun 3 bulan..
Luthfi lahir bulan November...
Ramai juga yang terkejut..
Biasanya ramai yang hantar anak seumur 5 tahun..
Setelah berbincang, pro and kontra..
Kami buat keputusan untuk hantar Luthfi ke tadika...

Pada mulanya, saya bercadang mahu menghantar Luthfi ke tadika sahaja..
Then, petang nenek boleh jaga..
Kami survey tadika berdekatan rumah nenek..
Tadika yang boleh menerima budak berumur 4 tahun..
So, kami booking kat TADIKA P..

December 2016..
Saya M/C hampir 3 minggu..
24 jam, dari pagi sehingga petang..
Luthfi sentiasa bersama saya..
Banyak masa saya luahkan dengan Luthfi...
Sedikit sebanyak baru saya faham..
Oh macam ni rupanya anak saya..
Boleh tahan jugak..
Lompat sana, lompat sini..
Lari sana, lari sini..
Biasalah anak lelaki..
Penat..yup memang penat..
Penat juga saya tengok..

Bila ibu, ayah marah, Luthfi pergi kat nenek, atok..
Bila nenek, atok marah, Luthfi pergi kat ibu, ayah..

Dan..
Saya mula berfikir, 2017 saya nak mak ayah rehat..
Saya mula survey tadika include childcare..
Disebabkan saya - Sunday off day and husband pula - Sunday off day..
Saya cari school day (Monday - Friday).
Senang sikit, nak plan balik kampung..
Biasanya, Johor school day (Sunday - Thursday)..

Ada 2 tadika include childcare..
1, TADIKA B
2, TADIKA N
Kedua-duanya harga lebih kurang sama je..

Keadaan saya tak mengizinkan untuk saya survey tadika yang lain..
Husband pula lebih berminat pada TADIKA N..
Dia juga banyak soal jawab dengan adiknya..
Adiknya pernah mengajar di TADIKA N..
Kami sekali lagi buat keputusan menghantar Luthfi di TADIKA N..

Tak banyak persiapan untuk Luthfi sekolah..
Kebanyakkan telah dimasukkan di dalam yuran tahunan termasuk alat tulis..
Beg sekolah juga dah termasuk dalam yuran sekolah..

Cabaran utama kami.......
1. Nak ke Luthfi ke sekolah?? 
Sebab Luthfi suka tinggal dengan nenek atok...
#updated
Alhamdulilah..dah nak masuk minggu ke-4..
Baru semuanya ok..Kami tak huru-hara..
Luthfi nak pergi sekolah..Tak banyak drama lagi..
2. Boleh ke Luthfi tidur awal and bangun pagi??
Sebab selalu tidur lambat, kena tutup semua lampu, baru tidur..
Then, bangun pun lambat, kena kejut banyak kali, baru bangun..
#updated
Tak perlu paksa, automatic mata memang akan terlelap dalam pukul 10-11 malam..
Memang akan tidur awal, bangun pun awal..
Kat taska, petang memang kena tidur..
3. Boleh ke Luthfi bergaul dengan kawan-kawan lain?
Sebab kat rumah, Luthfi suka main sorang2..
Kalau ada sepupu datang, seronok main sama-sama, pastu gaduh pula..
#updated
Luthfi dah pandai bergaul dengan kawan2..
Cakap tanpa henti..
Suka nyanyi and menari..dah namanya play-school kan..
Yang penting, dah tak takut dengan mamak! haha
4. Luthfi masih lagi 'potty training' , boleh ke ini?
Sebab Luthfi cakap masih tak faham sangat, bila ajak pergi toilet, dia cakap 'Luthfi dah toilet, ibu'..
Nak kena paksa pergi toilet..
#updated
Dah pandai cakap nak pergi toilet..Pandai juga uruskan diri kat toilet..
Semua benda nak buat sendiri..
Dah bujang lah anak ibu..
5. Luthfi tak kenal huruf, tak pandai tulis, tak pandai baca, boleh ke ini?
Sebab Luthfi tak tahu apa-apa, cuma tahu conteng kertas..Pegang pensel sahaja tahu..
#updated
Dah pandai baca, tapi nampak gaya macam hafal..kena tengok gambar..
Menulis, masih lagi dalam process

Bila saya listkan cabaran utama kami, saya rasakan terlalu banyak cabaran kami..
Hantar Luthfi ke tadika seawal umur 4 tahun...
List kat atas ini, antara cabaran utama..

Sampai ke hari ini, saya masih lagi bingung..
Kenapa Luthfi selalu menangis setiap kali saya hantar Luthfi ke sekolah?
Tapi...
Bila balik kerja, saya ambil Luthfi..
Luthfi happy, tak menangis, siap nyanyi lagi...
Teacher pun pelik, kat sekolah tak menangis..
So,
ALWAYS THINK POSITIVE, DON'T THINK NEGATIVE..
Hehe


NOTA SAYA

Main reason saya nak hantar Luthfi ke tadika seawal 4 tahun..
Saya cuma nak Luthfi pandai bergaul dengan kawan-kawan..
Pandai berdikari..Semuanya boleh buat sendiri...
Tak takut bila berhadapan dan cakap dengan orang, tak kira apa bangsa..

Part belajar ini, sementara ini saya tolak tepi dahulu..
Sebab Luthfi tak tahu apa-apa lagi...
Saya tak ajar apa-apa lagi..
Saya cuma suka baca buku and bercerita dengan Luthfi..
Saya cuma nak tengok apa TADIKA N bagi ilmu kat Luthfi..

Saya nak Luthfi happy ke sekolah..
Ini cuma tadika sahaja...
Jauh lagi perjalanannya...
Hurmmmm..

Perbetulkan niat, sebelum buat keputusan...

#updated
After 3 weeks, nampak semuanya positive..
Kami tak menyesal hantar Luthfi kat Tadika N..
Luthfi lebih berminat dari buku berbanding TV..
Cuma kalau cerita Ultraman ke, Gandam ke, Tobot ke..
Memang khusyuk lah..
Luthfi juga sudah pandai berkomunikasi dalam bahasa dia..
Tak kira, apa warna kulit, Luthfi tak kekok untuk berkomunikasi..
Nampak impak ke aura positive..
Syukur..Alhamdulilah..
Hehe..

-NORHAEN-






1 comment:

  1. Numpang ya bossku ^^
    Bonus Welcome Untuk New Member:
    - Bagi deposit Rp.10,000 - Rp.14,999 Bonus Rp.5.000
    - Bagi deposit Rp.15,000 - Rp.24,999 Bonus Rp.10.000
    - Bagi deposit Rp.25,000 - Rp.49,999 Bonus Rp.15.000
    - Bagi deposit Rp.50,000 - Rp.99,999 Bonus Rp.20.000
    - Bagi deposit Rp.100,000 ke atas Bonus Rp.25.000
    - Bonus next deposit 5% untuk deposit Rp.50.000
    REAL PLAYER VS PLAYER !!!

    Syarat Klaim bonus yaitu menghubungi CS kami di
    WHATSAPP : +855966139323
    BBM : KENARI00
    LIVE CHAT : KENARIPOKER . COM
    ALTERNATIVE LINK : KENARIPOKER . COM
    HANYA DI KENARI POKER BANYAK BONUSNYA BOSSKU

    ReplyDelete