Tuesday 18 October 2016

RUMAH KAMI (TH) : PERMOHONAN PEMASANGAN METER TNB

Assalammualaikum
Selamat Sejahtera
Image result for bismillah
Walaupun boleh dikatakan lebih kurang sebulan dapat kunci rumah, tetapi pemasangan meter TNB masih belum boleh dilakukan disebabkan masalah TNB system. Dipendekkan cerita, sambil jalan-jalan tengok rumah kat area sana, kami perhatikan ada beberapa pemilik rumah telah mempunyai meter TNB.

Saya malas nak keluar waktu office and terkejar-kejar ke sana ke sini, jadinya saya ambil cuti untuk menguruskan segala urusan berkaitan rumah. Sebelum nak redah ke TNB yang berdekatan, saya call TNB Careline 1300 88 5454 (saya dapat daripada FB TNB Careline) untuk bertanyakan document apa yang perlu di bawa dan anggaran kos untuk pemasangan meter TNB.

Maklumat yang saya dapat dari TNB Careline ialah :-
a) Document yang perlu disediakan,
- Salinan Sales & Purchase Agreement (S&P)
- Salinan I/C pemilik
- Salinan I/C saksi
- Deposit Pemasangan Meter (Rumah Setingkat) + Setem Hasil + Pemasangan Meter (Anggaran lebih kurang RM500 - RM600)
b) Bawa document yang diperlukan ke TNB berdekatan untuk proses seterusnya.

Saya masih ada perasan was-was dengan maklumat TNB Careline, kemudian saya tergerak hati untuk telefon pihak pemaju, bagi memastikan tiada pencanggahan maklumat untuk mengelakkan berulang-alik ke TNB gara-gara document tidak mencukupi..

Saya call pihak pemaju dan bertanya bagaimana proses permohonan permasangan meter TNB disebabkan saya perhatikan banyak pemilik rumah telah membuat pemasangan meter TNB..Apabila saya mula bertanya banyak soalan, wakil pihak pemaju menjawab dengan nada suara yang marah..Saya mengulangi semula apa yang dicakapkannnya..Apa yang penting saya dapat maklumat yang saya mahukan..Maaf pihak pemaju..Hehe..

Maklumat yang saya dapat dari pihak pemaju berbeza sedikit dari TNB Careline seperti dibawah ini:-
a) Document yang perlu disediakan,
- Salinan Sales & Purchase Agreement (S&P)
- Salinan I/C pemilik
- Salinan I/C saksi
Document tersebut perlu dihantar ke pejabat kontraktor elektrik (pihak pemaju) untuk pendaftaran permohonan meter TNB secara online..Tiada bayaran yang dikenakan, pihak pemaju akan menguruskan bayaran pada kontraktor elektrik disebabkan dilakukan secara kelompok..Dalam hati, alhamdulilah..Hehe..

Taman Tasek

b) Setelah selesai pendaftaran permohonan pemasangan meter TNB secara online, pihak kontraktor elektrik memberikan document yang perlu dihantarkan ke TNB berdekatan termasuk document yang kita sediakan serta surat dari kontraktor elektrik (pihak pemaju) untuk proses seterusnya..
c) Document tersebut perlu dihantar ke TNB berdekatan dengan rumah yang dibeli (kalau tak pasti, boleh tanya pada pihak kontraktor elektrik) serta perlu membuat pembayaran untuk Deposit Pemasangan Meter (Rumah Setingkat) RM250 + Setem Hasil RM10..
TNB Masai
Waktu Urusan TNB
d) Resit pembayaran meter TNB hendaklah dihantar pada pihak pemaju untuk proses seterusnya..

Apa yang saya faham, kontraktor TNB dan kontraktor elektrik (pihak pemaju) adalah berbeza..Contohnya, kontraktor TNB hanya membuat pemasangan meter TNB sahaja. Setelah pemasangan meter TNB, barulah kontraktor elektrik (pihak pemaju) akan membuat pemasangan fius pada meter TNB untuk membolehkan penggunaan elektrik..

Banyak kesilapan dari pemilik rumah, selepas membuat pembayaran di TNB, tidak memberikan resit pembayaran pada pihak pemaju..Jadinya, pemasangan meter TNB telah dibuat, tetapi tidak dapat menggunakan elektrik kerana ketiadaan fius.

Kenapa TNB Careline memberi maklumat kos pemasangan meter anggaran lebih kurang RM500-RM600, manakala pihak pemaju memberi maklumat anggaran lebih kurang RM260?? Mungkin disebabkan rumah baru yang dibeli dari pihak pemaju, ada kontraktor elektrik sendiri dan telah juga termasuk kos berkaitan elektrik.

#Note
Bagi kawan-kawan, yang ingin membuat permohonan pemasangan meter TNB untuk rumah baru, pastikan call dahulu pihak pemaju bertanya proses pemasangan meter TNB. Jangan main redah kat TNB berdekatan..Hehe.

Untuk permohonan pemasangan SAJ meter pula telah diuruskan oleh pihak pemaju sebelum dapat kunci..

Alhamdulilah, semua telah selesai. Husband masih lagi buat re-wiring rumah..

16 comments:

  1. assalamualaikum......disini saya sebagai seorg yang terpangil untuk menjawab berapa kemuskilan soalan ....
    1. anda yang baru hendak duduk rumah yang baru siap pastikan anda mendapat surat drpd pemaju untuk memohon bekalan TNB kerumah anda dan pastikan surat yang anda terima drpd pihak pemaju itu tarikh tamat tempohnya tidak melebihi 1 tahun.dan jikalau melebihi 1tahun anda kena mencari sendiri kontraktor elektrik.
    2. TNB tidak akan memproses mana mana individu yang hadir tanpa membawa surat drpd kontraktor
    3. Pihak kontraktor akan mengenakan upah untuk proses untuk permohonan baru untuk meter
    4.bayaran deposit hanya akan dikenakan kepada anda mengikut ketogeri rumah dan ketogeri permohonan itu samada kediaman,permis perniagan atau rumah itu semi lot banglow kos sederhana ..dll lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam..terima kasih info dari encik abdullah..kami tidak dapat surat dari pemaju untuk permohonan bekalan TNB..kami cuma mendapat info dari jiran bahawa permohonan TNB boleh dibuat di pejabat kontraktor elektrik (Pemaju)..

      Delete
    2. Brp kah deposit letrik bg rumah banglo setingkat?

      Delete
  2. Assalam Puan Norhaen, kalau kos untuk SAJ berapa ye keseluruhan?. kalau untuk pemasangan meter TNB kos tempat Puan RM200++ or ada kos lain lagi?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam..sorry lambat reply..untuk SAJ, saya bayar deposit rm100 pada pemaju, selebihnya pemaju yang uruskan..untuk TNB pula, rumah yang saya beli rumah baru siap, saya cuma membayar deposit meter (rumah setingkat) dan setem hasil (rm10) sahaja sebanyak rm260.
      Deposit meter mengikut kategori rumah seperti yang dinyatakan oleh encik abdullah..

      Delete
  3. salam Puan. Saya punya kes senang sahaja. dapat email dari TNB untuk bayaran deposit RM500 + rm10 duti setem. saya bayar online je. tak perlu apa2 document. saya dah call TNB untuk pengesahan, dan mereka pon dah email invois kepada saya. terus saya forward ke pihak pemaju

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam en amer blh x bgtau cara nak mohon meter tnb guna online.tq

      Delete
  4. Salam puan, boleh saya tahu selepas urusan dengan pihak konraktor tnb dan pemaju, dalam masa berapa lama kita boleh guna eletrik ya

    ReplyDelete
  5. assalam, boleh tak saya membuat pemohonan pemasangan meter baru(single phase)dan berapa kos dia..

    ReplyDelete
  6. Assalam.. kalau rumah mesra rakyat macam mana? Sebelum ini ambil elektrik daripada jiran sebelah.. sekarang nak guna meter sendiri. Macam mana prosedur.. rumah ini sudah di diami lebih kurang 5 tahun..

    ReplyDelete
  7. hi assalam. mohon share siapa yg tahu utk mohon bekalan air ke kawasan tanah. ada info pm 0192632470

    ReplyDelete
  8. Salam sejahtera ingin btanya sya angota polis dan baru pindah msuk berek polis. Masalah meter letrik telah dibuka oleh tnb dan apabila sya msuk berek patut ka sya bayar pemasangan meter letrik dan kena lantik kontraktor sedangkn tu bangunan kerajaan bangunan lama dan memang ada wiring sedia ada.spatutnya sya hanya byar deposit meter letrik yg blh dituntut blk.mohon siasat tnb tambunan sabah tq

    ReplyDelete
  9. Assalammualaikum, saya ada beli rumah yang sebelumnya ada penyewa. Masalah yang dihadapai sekarang penyewa itu bermasalah tidak membayar bil sehingga membuatkan meter dicabut. Jadi persoalan disini adakah bila dah tukar nama nanti meter akan dipasang semula atau tuan rumah yang harus selesaikan masalah ini terlebih dahulu dan apakah tindakan yang perlu saya lakukan sebagai pembeli rumah?

    ReplyDelete
  10. Sy ada beli tanah kebun yg jarak 500M dari rumah terakhir dalam kebun tu. Tiada tiang letrik lagi. Apa yg perlu saya buat ya.

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum encik
    Abg Ada membeli sebuah rumah Taman Di sg petani tetapi tak pernah diduduki dlm tempoh 10 thn..bgaimn proses utk mendapatkan bekalan elektrik

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum encik..
    saya baru duduki rumah flat yang tidak ada meter pada tahun 2017 sehingga sekarang pada bulan 5 tahun ini. saya perlu pecerahan

    ReplyDelete