Wednesday 10 August 2016

RESEPI : HOMEMADE SAUCE SPAGHETTI BOLOGNESE

Assalamualaikum..
Selamat Sejahtera..


Image result for bismillahirrahmanirrahim

Hai kawan-kawan..
Sekarang musim demam..
Demam Rio Olimpik..
Demam bola sepak..
Demam lepas rayaa..
Saya doakan semoga kawan-kawan semua..
Dalam keadaan sihat walfiat dan dipermudahkan segala urusan...

Sejak makan spaghetti kat rumah cousen..
Terasa nak buat sendiri..
Saya memang suka makan spaghetti bolognese..
Memang dulu, saya rajin masak spaghetti..
Tapi guna PREGO je lah..
Laaa ni terlebih excited nak buat homemade sauce..
Google punya google...
2 resepi, saya dah pin and tulis dalam buku resepi..
1st dari blog azlita masam manis..
2nd dari blog eny abdullah..
Combine..
Jadik lah resepi ikut selera saya..
Hehe..

RESEPI
HOMEMADE SAUCE SPAGHETTI BOLOGNESE

Bahan-bahan

400gm                  Daging Lembu Kisar (Brand:Ramly)
500gm                  Bebola Daging Lembu (Brand:Mohamad Armiya Foods)
6 @ 7 biji             Tomato Fresh - dipotong dadu
1 Tin                    Tomato Puree (Brand:DuChef)
2 Tin                     Air - saya guna tin tomato puree
1 biji                     Carrot - dipotong dadu
1 biji                     Bawang Holland @ Bawang Kuning - dipotong dadu
7 biji                     Bawang Putih - dicincang halus
2 TBSP                Butter
3 TBSP                Minyak Masak - saya tak ada minyak zaitun.
1/2 TBSP             Garam
1/2 TBSP             Gula
1 TBSP                Mixed Herbs (Brand:McCORMICK)
200ml                   Full Cream Susu Dutchlady

Cara membuatnya
1. Masukkan butter + minyak masak dalam periuk yang tinggi @ besar, biarkan butternya cair. Kemudian masukkan bawang holland + bawang putih, tumis sehingga naik bau.

2. Bila nampak bawang dah layu dan naik bau, masukkan daging lembu kisar + bebola daging lembu dalam periuk. Biarkan seketika, sehingga daging kisar dan bebola daging masak. Macam mana nak tahu masak ke tak? Bila warna daging bertukar ke warna coklat. Selepas itu, masukkan 'Full Cream Susu Dutchlady' dan carrot, biarkan sehingga sebati.

3. Kemudian, masukkan tomato segar + tomato puree + air + gula + garam + mixed herb, biarkan reneh dengan api perlahan selama 1 jam (minimum) or lebih. Makin lama reneh, makin pekat sauce. Bila sekejap saja reneh, sauce jadik cair. Terpulang pada selera masing-masing.

4. Saya suka sauce yang pekat, saya reneh lebih kurang 2 jam.. Ok dah siap. Tak sempat saya nak snap gambar, bateri hp dah habis.


# Notaku:



Bebola Daging Lembu. Sedap Sangat . Macam buat meatball sendiri.
High Recommended.
Kalau anda tak suka masam, boleh tambah kan susu dutchlady, bagi hilangkan rasa masam..
Kalau anda suka masam, tak perlu tambah susu dutchlady.
Pekat ke cair sauce, terpulang pada citarasa masing-masing.
Sedapnya, bila anda reneh lama, sauce dan daging jadik sebati dan rasanya yummylicious..
Hehe..


#norhaenkitchen
 


No comments:

Post a Comment